Lacul Vidraru – Barajul Vidraru

barajul vidraru lacul vidraru lacuri lacuri din muntenia muntii fagaras obiective turistice judetul arges raul arges transfagarasan

 

Lacul Vidraru

Lacul Vidraru este un lac de acumulare creat in anul 1965 prin construirea Barajului Vidraru pe raul Arges, in scopul producerii energiei electrice. Aceasta este situat in Carpatii Meridionali, intre Muntii Fruntii si Masivul Ghitu, avand o suprafata totala de 893 hectare, o lungime de aproximativ 10 km si o latime maxima ce atinge 2,2 km.

Album foto Lacul Vidraru – Barajul Vidraru

[nggallery id=187]

Harta zonala Lacul Vidraru – Barajul Vidraru


Descriere Lacul Vidraru – Barajul Vidraru

Construirea Barajului Vidraru a durat peste cinci ani, lucrarile fiind incepute in anul 1960, iar dupa finalizarea barajului, Barajul Vidraru se situa la momentul respectiv printre cele mai mari din lume. Lacul Vidraru are un volum de peste 460 milioane mc, luciul apei situandu-se la altitudinea de 830 metri deasupra nivelului marii. Barajul Vidraru a fost primul baraj in arc construit in Romania, avand o inaltime de aproximativ 167 metri si o lungime a coronamentului ce masoara in jur de 305 metri. Grosimea barajului are la baza o dimensiune de 25 metri, iar la coronament de 6 metri, pentru realizarea lui fiind necesari in jur de 480.000 mc de beton. Barajul de beton in dublu arc este traversat de 9 galerii interioare in care sunt amplasate aparate de masura si control. Constructia se sprijina pe versantii Muntilor Pleasa si Vidraru, tinand piept apelor rapide ce traverseaza Muntii Fagaras. Pe linia barajului, in varful unui turn, se afla monumentul electricitatii, intruchipat de Statuia lui Prometeu, ce tine un fulger in maini realizat de sculptorul Constantin Popovici.

Lacul Vidraru colecteaza apele raurilor Capra, Buda si ale unor afluenti directi precum Raul Doamnei, Cernatul, Topologul si Valsanul, apa folosita la obtinerea energiei electrice. Uzina de energie hidroelectrica de la Vidraru, amplasata subteran in Masivul Cetatuia la 104 metri adancime, produce anual energie electrica de aproximativ 400 GWh, avand o capacitate instalata de 220 MW. Centrala Hidroelectrica Vidraru a permis captarea apelor pe o portiune de 28 km lungime, intre Oiesti si Cumpana, fiind pusa in functiune la data de 6 decembrie 1966. In cei 5 ani si jumatate necesari pentru amenajarea hidroenergetica Vidraru s-au realizat volume impresionante de lucrari: s-au forat peste 40 de km de galerii subterane, s-au excavat cantitati de roca exprimate in cifre enorme si s-au folosit mii de tone de echipamente electromecanice. Hidrocentrala Vidraru este de dimensiuni impresionante, pentru a ajunge la ea trebuie strabatuti cei 104 metri ai putului vertical si cei 130 metri ai galeriilor orizontale. In construirea barajului, liderii comunisti ai vremii nu au tinut cont de investitii, intrucat voiau sa demonstreze ca Romania a urmat exemplul tarilor moderne, industrializate. Acest baraj, impreuna cu lacul de acumulare pe care l-a format au schimbat total peisajul Muntilor Fagaras, in timpul constructiilor disparand aici doua asezari forestiere: Cumpana si Tunel, care au fost inundate odata cu umplerea cu apa a lacului. La fel s-au pierdut si multe locuri pitoresti precum padurea seculara din timpul lui Carol I, vila de vacanta a Bratienilor, Cimitirul Campina, al soldatilor nemti cazuti in Primul Razboi Mondial, cabana pictorului Rudolf Schweitzer si mocanita de pe Valea Argesului.

Accesul catre Lacul Vidraru se realizeaza foarte usor, acesta fiind situat pe drumul national DN7C dinspre Curtea de Arges spre Arefu sau dinspre Sibiu la Cartisoara pe drumul national DN1, de unde se continua apoi drumul pe spectaculosul Transfagarasan. Sectorul de la Sibiu la Cartisoara poate fi strabatut doar in perioada iunie – octombrie, in restul anului fiind inchis. Transfagarasanul, sosea pe care se alfa situat Barajul Vidraru face legatura intre Muntenia si Transilvania, oferind de-a lungul intregului traseu peisaje deosebite. Incepand cu Manastirea Curtea de Arges, o superba atractie din localitate, turisti care merg de-a lungul Transfagarasanului au si alte obiective pe care le pot vizita, cum ar fi Cetatea Poenari, cunoscuta ca Cetatea lui Vlad Tepes si atestata documentar din anul 1453. Aceasta se afla pe un mic platou de pe Muntele Cetatea, impresionand prin frumusetea si salbaticia peisajului care inconjoara ruinele cetatii. Dupa ce trece de Barajul Vidraru, drumul se continua pe partea stanga a lacului si incepe sa urce in serpentine, trecand pe la Cabana Capra, iar mai apoi pe la Cascada Capra, pana la partea sudica a tunelului de la Capra la Balea Lac. Acest tunel strabate Muntii Fagaras pe o lungime de 887 metri, fiind cel mai lung din Romania, cu o inaltime de peste 4 metri si lat de 6 metri. Dupa Tunelul Balea, se trece in partea transilvaneana a Transfagarasanului trecand prin rezervatia naturala Golul Alpin Balea si Lacul Balea. Dupa lacul glaciar, drumul coboara abrupt in serpentine pana in apropierea Cascadei Balea, cascada in trepte de aproximativ 68 metri, cea mai mare de acest tip din Romania. Tronsonul acesta de drum, intre lac si cascada, are o lungime de 13 km si este considerata cea mai dificila portiune din Transfagarasan.

Cu siguranta Lacul si Barajul Vidraru reprezinta un obiectiv foarte important in sectorul enrgetic romanesc prin calitatea amenajarii si in acelasi timp prin frumusetea si amplasarea constructiei intr-o regiune pitoreasca deosebita ce impresioneaza mereu turistii sositi pe Valea Argesului.


 
 
 
 
 
 

0 Comentarii

 

Fii primul care comenteaza acest articol.

 

Ai fost aici? Vrei sa mergi? Scrie-ne parerea ta!

 



XHTML: Puteti folosi urmatoarele taguri:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>