Planul Inclinat – Covasna

mocanita obiective turistice diverse planul inclinat planul inclinat - covasna

 

Planul Inclinat

Planul inclinat, sau Siclaul, cum mai este numit de localnici reprezinta o instalatie foarte ingenioasa, fiind un monument tehnic unic in lume. In anul 1886 a inceput constructia, sub instructiunile lui David Horn, iar in 1886 a fost finalizata de catre baronul Groedel. Dotarea tehnica a fost coordonata de cei doi ingineri, Emil Lux si Tunszky.

Album foto Planul Inclinat

Harta zonala Planul Inclinat – Covasna

Descriere Planul Inclinat

Componentele Planului Inclinat provin de la firma Obach din Viena. Acesta se prezinta pe lungimea de 1236 metri, avand o diferenta de nivel de aproximativ 327 metri, cu ecartament de 1450 mm si diametru al cablului de 28 mm. Zilnic 30 de vagoane sunt transportate cu Planul Inclinat.

Mecanismul nu era folosit in tranportarea persoanelor, doar in situatii speciale. Platformele au o latimi de 3 metri, intinzandu-se pe o lungime de 6 metri. Aici era incarcate vagonete tractate mai apoi de cai pe distanta de 50 metri, loc in care era mutate in locomotiva cu aburi care le conducea spre Covasna, la gara mare.

Locomotiva functiona pe un principiu foarte simplu, platformele erau conectate printr-un cablu cuplat in partea superioara a planului de cateva roti de marimi impresionante. Platforma din partea de sus sustinea un vagon incarcat cu lemne, iar cea de jos un vagon gol. Forta gravitationala cobora vagonul incarcat si il ridica pe cel gol. Instalatia functiona fara combustibili, fiind bazata pe legile fizicii.

In mijlocul planului se observa o bifurcatie a sinelor, loc in care platformele se evitau, iar in capatul de sus se gaseste cabina de comanda si de franare. De la Planul Inclinat lemnele ajungeau in gara din Covasna, la distanta de 5,8 km.

Planul Inclinat a fost folosit din 1889, insa inaugurarea s-a tinut in 1890, o macheta a acestuia fiind aratata la expozitia universala din anul 1896. Atunci, aceasta era cea mai importanta retea de cai ferate care avea ecartament ingust din Carpati. Planul Inclinat a reusit sa combine 3 elemente: vagonete cu tractiune animala, planul inclinat si locomotivele cu aburi.

Intreaga retea ajungea peste Muntele Goru pana la Naruja, unde se gasea un alt plan inclinat. In 1995 planul a fost afectat, urmand ca in 17 mai 1997 cabina de comanda sa fie distrusa de un incendiu care s-a extins pana la padurea din jur. Planului Inclinat a fost reconstruit si pus din nou in functiune.

Planul Inclinat a ramas insa fara obiectul muncii, fiind trecut in conservare incepand cu anul 1999. In prezent planul nu este in functiune, dar poate fi vizitat.


 
 
 
 
 
 

Comentarii articol: 1

 
  1. Cristian Moanta
    2015-01-18
    00:25:46

    Dl Cherestoi Attila nu stie nimic?

     
 

Ai fost aici? Vrei sa mergi? Scrie-ne parerea ta!

 



XHTML: Puteti folosi urmatoarele taguri:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>